Avocadoer sælger bedre end landbrug

23. oktober 2024.

For snart to år siden, da bogen kun var løse tanker og noter, blev jeg inviteret til et møde hos et stort forlag i København. Forlæggeren virkede interesseret i en bog om landbrug, men hun var i tvivl om salgspotentialet.
– Det vil være meget nemmere at sælge en bog om avocadoer end om landbrug, mente hun.

Avocado-segmentet

Måske havde forlæggeren lidt ret. Jeg har allerede solgt mange bøger, men køberne er måske ikke avocado-segmentet. Jeg fornemmer, at de fleste bøger havner i hænderne på folk med lidt jord under neglene, eller som arbejder med landbruget fra et skrivebord. Og det er jeg glad for. Dem føler jeg mig næsten i familie med, men min drøm var, at også byboere uden kendskab til landbruget skulle have glæde af bogen.

Valgte at udgive selv

For øvrigt gik det meste af mødet i København fint, og vi talte meget om målgrupper, om bogens elementer og opsætning. Jeg skelede til kunsten på væggene og de smukke bøger i lokalet og drømte om en forlagskontrakt.

Da hun så kom frem med, at hun ville udgive bogen, hvis jeg skaffede 50.000 kr. i fondsmidler og afleverede dem på forlaget, falmede drømmen. Et par dage efter kom der udkast til forlagskontrakt. Royaltyen var ikke noget at prale af, og jeg skulle købe 100 eksemplarer af min egen bog fra forlaget. Jeg takkede nej og valgte at udgive bogen på mit eget forlag.

Det er et hestearbejde at udgive en bog, men mit forlag behandler forfatteren ordentlig. Og det er vigtigt. Omvendt ville et stort forlag bedre kunne ramme de segmenter, som jeg drømmer om.